Gå til hovedinnhold

Speaker Park

Speaker Park er et prosjekt vi ikke hadde på radaren da vi skrev søknaden om Auditolocomotiv-prosjektet, men her er det en del slektskap, dvs et og annet å plukke opp og lære av. Det trengs antagelig, ettersom Auditolocomotiv-prosjektet ikke fikk støtte.

Speaker Park ble første gang satt opp under Borealis, og deretter ved Oseana. Bildene nedenfor er fra sistnevnte utstilling / fremføring. Prosjektet består av en park av spesialkonstruerte høyttalere, laget av Jon Pigott og Roar Sletteland, med lydverk av Mari Kvien Brunvoll og Antti Sakari Saario. Prosjektet er tilrettelagt og regissert av Leo Preston og M. Veronica L. Robles Thorseth fra Wrap.


Prosjektet beskrives blant annet slik:

Når vi tenker på en park så er det landskapet, lydene som kommer fra ulike retninger, og de mange ulike utsiktspunktene, som gjør den unik. Med prosjektets uvanlige utfordring – å kombinere åpenheten, romfølelsen og friheten i uterommet med den soniske og sensoriske detaljrikdommen man finner i en sofistikert filmatisk opplevelse – er Speaker Park en ny konsertinstallasjon som får oss til å revurdere forholdet vårt til musikkteknologi.

Ved å samle høytalermakere, kunstnere, komponister og musikere, ønsker prosjektet å styre unna det kommersielle hi-fi-markedet, og utfordre kriteriene som ligger til grunn for vurderinger av tradisjonelle lydanlegg og lytteopplevelser. Speaker Park er et “open source” lyttemiljø, og et audiovisuelt kunstverk som konkurrerer med, og utfordrer etablerte oppfatninger av hva som kan være et fett surround lydsystem.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Auditolocomotiv

Prosjektet var (i søknaden som fikk avslag fra Kulturrådet) tenkt som møter mellom mellom det lydlige – audio – og det fysisk, programmerte – automaton – stedet i bevegelse – locomotion. Derfor Auditolocomotiv.

SKULPTURELT
Mekaniske artefakter med definerte, bevegelige funksjoner (Automatoner) er en fin måte å bygge bro mellom kunst, skulptur, teater, mekanikk, matematikk og koding. Måten å jobbe på er leken og utprøvende og gir på den måten positive  og innovative møter med teknologi. Hvis vi vil at elever skal forstå betydningen av de teknologiene som omgir oss i hverdagen er digitale automatoner en ideell måte å introdusere de grunnleggende konseptene og sammenhengene mellom det digitale og det fysiske.

Vi bygger i pappmache, om ikke resultatene blir helt som dette. Her er hensikten at deltakerne former sine digitale inspirasjonskilder i en fysisk, tredimensjonal form:



Arbeid med papir hadde større plass tidligere, kanskje som en følge av mer begrenset tilgang til materialer. Se…

The Euclidean Algorithm Generates Traditional Musical Rhythms

The Euclidean Algorithm Generates Traditional Musical Rhythms by Godfried Toussaint.



The Euclidean algorithm (which comes down to us from Euclid’s Elements) computes the greatest common divisor of two given integers. It is shown here that the structure of the Euclidean algorithm may be used to generate, very efficiently, a large family of rhythms used as timelines (ostinatos), in sub-Saharan African music in particular, and world music in general. These rhythms, here dubbed Euclidean rhythms, have the property that their onset patterns are distributed as evenly as possible. Euclidean rhythms also find application in nuclear physics accelerators and in computer science, and are closely related to several families of words and sequences of interest in the study of the combinatorics of words, such as Euclidean strings, to which the Euclidean rhythms are compared.


En liten test:

Papirfigurer – pappsløyd

Papir er et rimelig, svært fleksibelt og ikke minst allsidig materiale med et relativt lite negativt avtrykk på miljøet. Å lære seg å bruke dette på en konstruktiv måte har dermed i seg selv verdi.

Papir kan bruks til å lage avanserte skulpturer. Til høyre Modell für "Konstruktiver Torso", av Naum Gabo fra 1917/18", hvor en organiske form er skapt ved hjelp av rene flater.

Videre lar vi oss inspirere av den tradisjonen som fremdeles er levende i sørlige deler av Europa, f eks i form av den spanske fiestaen med store pappirfigurer som en sentral del av opptog og fest. Ikke minst fordi denne tradisjonen tar opp i seg samtidens kultur og kritikk av den politiske og økonomiske eliten.

Samtidig er tradisjonen med å bygge i papp og papir nært knyttet til den norske skolen. ikke minst tidligere, da materialkostnader var av stor betydning. I dag kan papp og papir være en fin måte å tenke og handle i forhold til resirkulering og gjenbruk.

Nedenfor en rekke bilder av studentarbei…